Do more things that make you forget to check you p - Reisverslag uit Voorspoed, Zuid-Afrika van Kylian Horst - WaarBenJij.nu Do more things that make you forget to check you p - Reisverslag uit Voorspoed, Zuid-Afrika van Kylian Horst - WaarBenJij.nu

Do more things that make you forget to check you p

Blijf op de hoogte en volg Kylian

10 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Voorspoed

Week twee is alweer aangebroken en mochten heerlijk wakker worden met de Afrikaners om ons heen in Voorspoed. We hebben de avond heerlijk genoten, met muziek en dans. Vervolgens zijn we naar The Big Hole in Kimberley geweest. The Big Hole is een grote mijn wat vroeger gebruikt is om diamanten op te graven. Kimberley wordt dan ook wel de diamantstad genoemd. Vervolgens zijn we naar het McGregor Museum gegaan om informatie te verkrijgen over de geschiedenis van Zuid-Afrika, de burgeroorlog, Nelson Mandela en de apartheid. Erg interessant!

“We are people of South Africa. Recognise the injustices of our past. Honor those who suffered for justice and freedom in our land. Respect those who have worked to build and develop our country and believe that South Africa belongs to all who live in it, united in our diversity…”

Zondag is het ‘kerk’-dag (iedereen is gelovig hier), maar dit keer in een tuin van iemand in het township, met boxen, muziek en een keyboard. Ze zingen, dansen en schreeuwen vooral. “Halleluja, praise the lord, ooooh my god!” Heel bijzonder om mee te maken, maar de volgende keer breng ik wel oordopjes mee! Vervolgens zijn we op safari gegaan en hebben we weer prachtige shots gemaakt van zebra’s, giraffen en een landschildpad. Toen ik hem optilde, begon die van zich af te plassen. Snap ik… haha! ’s Avonds heeft Ton ons uitgenodigd bij hem huis met een heerlijke braai (bbq) en braaibroodjies (bbqbroodjes). ’s Avonds hebben we een night drive gemaakt met prachtige ogen die schitteren in de nacht en hebben we zelfs hyena’s horen huilen toen ik ’s avonds mijn bedje uit ben gekropen.

Het weekend was weer voorbij en we gingen weer aan het werk om kinderwerk te doen in de twee townships: Rietvale (Freemdompark) en Phelindaba (Motswidimosa). De andere helft van de groep is bezig gegaan met het bouwen van een nieuwe shantie voor Tamara. De grondeigenaar van de shack, waarin Tamara woonde, vond het nodig haar shack te ontnemen. Waardoor ze al weken bij buren slaapt. Helaas werden we op een dag tegen gehouden door ANC-aanhangers die tegen Eye For Others waren, omdat ze dachten dat we werk afpakten van de gemeenschap en er voor betaald kregen.

De volgende dag hebben we Coliwé, een oude vrouw in de gemeenschap, geholpen om eten uit te delen aan oudere mensen en mensen met HIV/aids. Ongeveer 70% van de gemeenschap heeft aids of is HIV besmet. Omdat ze geen eten krijgen/hebben, maakt Coliwé meerdere keren per week eten voor ze klaar. Wij hebben haar een dag daarmee geholpen. Tevens hadden Esther en Jack, groepsgenoten van de reis, tassen vol brillen van Pearl gesponsord gekregen en gingen we op pad bij de oudere mensen die een bril nodig hadden.

In ons vrije tijd zijn we naar South African Taxi Dermy gegaan, waar ze wild opzetten. Met mijn verslaving aan huiden, heeft dat mijn portemonnee niet goed gedaan. Maar deze prijzen vergeleken met Nederlandse prijzen…. wauw!

Na de traditionele spelen, zijn we naar Felice en Yolandi gegaan, twee inwoners van Motswidimosa, om daar te genieten van heerlijke braai met milipap en hebben we daar geslapen. Ik heb er vrij weinig woorden voor. Wakker worden om het half uur, kou kleumen, botten schram, slaapzakken overal en vies voelen. Ik heb in ieder ervaren hoe ze hier wonen en dat is geen pretje, kan ik jullie vertellen. Zoals je op de foto’s kan zien, maken ze eten op ouderwets vuur, is er geen elektriciteit en kunnen ze water krijgen bij de kraantjes op ‘straat’. Het is overal stoffig en vies, want geld voor wasmiddelen en/of shampoo hebben ze niet. Ze leven van ongeveer een €1,- per dag, voor een heel gezin (en een gezin is groter dan in Nederland). Precies, dat kan bijna niet.

De volgende dag heb ik ‘genoten’ van een koe die geslacht en ontleed werd, voor een begrafenis. Ze ‘vieren’ hier een begrafenis zo’n 7 tot 11 dagen lang. Het verschilt per dood. Als je vrijdag overlijd, heb je de zaterdag er op pas de begrafenis. Maar als je maandag overlijd, heb je ook pas die zaterdag er op de begrafenis. Er wordt een kleine circus tent in de tuin opgebouwd en alle familie leden zijn samen van de dag van de dood tot aan de zaterdag. Die zaterdag eten ze de koe en schapen en herleven ze zijn/haar leven. De zaterdag er op brouwen ze bier en komen ze nog voor een laatste keer bij elkaar.

Verder heb ik in twee weken al zo’n 1.600 foto’s/filmpjes gemaakt en is de 64 GB geheugenkaart al vol. Kortom, ik geniet.