Siem Reap, Bangkok, Hua Hin - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Kylian Horst - WaarBenJij.nu Siem Reap, Bangkok, Hua Hin - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Kylian Horst - WaarBenJij.nu

Siem Reap, Bangkok, Hua Hin

Blijf op de hoogte en volg Kylian

18 Oktober 2014 | Thailand, Koh Tao

Dag allemaal,

Ik was gebleven bij de reis van Bangkok (Thailand) naar Siem Reap (Cambodja). We namen een taxi vanaf het hotel naar het busstation in Bangkok. Deze taxi rit was erg vermoeiend, aangezien de taxi chauffeur de meter niet aan wilde zetten. In Thailand zie je dit overal. Ze vragen bijna de helft meer voor een taxi rit als je niet op de taxi meter rijdt. Veel toeristen (ook wij) trappen daar in!

Eenmaal aangekomen bij het busstation hadden we geluk dat de bus er nog stond, aangezien we bijna te laat waren door de oude, vervelende taxi chauffeur en de bus maar één keer per dag naar Siem Reap rijdt. En onze dag kon al helemaal niet meer stuk, toen we te horen kregen dat de bus rit 12 uur ging duren (09.00 uur tot 21.00 uur).

We waren ongeveer binnen 5 uur bij de grens. We werden uit de bus gegooid, zonder onze bagage. En we moesten het zelf maar uitzoeken. We kwamen de bus nog niet uit of mensen vroegen om ons paspoort en of we een visum wilden kopen. Op de grens zijn honderden mensen die je op willen lichten, om geld te verdienen. En er is maar één plek waar je het echte visum kan kopen, goed opletten dus! In "niemandsland" was één grote chaos, overal waren mensen met volgeladen handkarren, schreeuwende mensen, verkoop lui, eettentjes, vrachtwagens, auto's, etc. Echt een gekkenhuis! Maar we hebben ons visum gekocht (35 USD) en we konden "The Kingdom of Cambodia" betreden. Onze reis werd vervolgd en om 18.00 uur waren we in Siem Reap. Dat is dus 3 uur eerder dan gepland, kijk dat is nog eens mooi!
Nick z'n maatje Benjamin kwam ons ophalen en zijn naar Dyna Boutique gegaan. Een leuk, in stijl hotel! We hebben 's avonds bij Happy Pizza gegeten, waar je ook "happy pizza's" met wiet kan bestellen. Grappig!

Onze eerste dag in Siem Reap hebben we aan het zwembad gelegen en een brommer gehuurd.
In Cambodja is het een stuk broeieriger en armoediger dan in Thailand, daarom ook minder toerisme. Bijvoorbeeld een brommer huren kennen ze niet. Daarom bellen ze random iemand op en daarvan kun je hun brommer lenen tegen een bepaald bedrag. Wij hebben dat dus gedaan voor 7 USD en met ons vertrouwen, in de goedheid van een mens, het paspoort afgegeven als borg. Maar dit is natuurlijk niet zo slim.. Hier kom ik later op terug!
Later op de dag hebben we de kerk van Benjamin bekeken en zijn uit eten gegaan. We hebben ook van hotel gewisseld, aangezien Dyna Boutique vrij prijzig was. We zijn naar Tapei Guesthouse gegaan. Chique en mooi hotel.
De dag er na zijn we naar Angkor gegaan. Dit is een plaats, 8 km van Siem Reap. We zijn hier met z'n drieën op één brommer naar toe gereden (ja, je leest het goed). Ze rijden zelfs met vijf personen op één brommer; de baby('s) gaat(/n) in een emmer aan het stuur en drie personen zitten op het zadel en soms zit er zelfs nog een klein kind tussen. In Cambodja geldt ook dat degene die rijdt een helm moet dragen en de andere niet. Logica is ver te zoeken in Azië!

Angkor is een heel groot park met veel verschillende ruïnes en oude tempels. We zijn bij de drie meest bekende geweest: Angkor Thom (gezichten), Angkor Wat (meest bekende) en Ta Phrom (met de wurgbomen). Toen hadden we het wel gezien, want het lijkt allemaal op elkaar.

's Avonds wilde we onze brommer inleveren. Je raad het al?! Meneer de eigenaar was het paspoort vergeten. Vertrouwen daalde van 100% naar 0%. Benjamin bood hem een rit aan om samen het paspoort op te halen. Maar meneer de eigenaar wilde de sleutel van de brommer hebben, maar die kreeg die niet. Het duurde wel erg lang, tot we een belletje kregen... De brommer band was lek. En Nick en ik vroegen ons nog steeds af waar ons paspoort zwierf. Na lange tijd hebben wij ons paspoort terug gekregen en hij z'n brommer. Het scheen geen goede vent te zijn en woonde in een foute buurt in Siem Reap. Gelukkig is alles goed gekomen!

De volgende dag zijn we vertrokken vanuit Siem Reap terug naar Bangkok. We hadden via het hotel een bus geboekt die in één keer door ging. De heenreis kostte ongeveer €15,- en nu maar €7,50. Dit hebben we geweten: we zaten in een minivan waar 15 personen in konden met z'n 15en plus alle bagage. Waarschijnlijk deden de bus chauffeurs onderling een wedstrijd: "Wie kan de meeste passagiers kwijt in een zo'n klein mogelijke bus?". Ontzettend claustrofobisch, zonder airco en dat 8 uur lang! Om nooit te vergeten.

Eenmaal verkreukeld aangekomen, hebben we een hotel geboekt in Bangkok, op Kao San Road. Maar onze kamer was letterlijk op Kao San Road met veel geluidsoverlast. Onze eerste klacht is ingediend en we kregen daarvoor een geluidsdichte en luxere kamer voor terug.

's Ochtends vroeg, de volgende dag, zijn we vertrokken met de bus vanaf Bangkok naar Hua Hin. De prijs is 175 Bath (€4,50) en de reis duurde ongeveer 3 uur. We verbleven in Thipuray City Hotel, in het centrum. We zijn 3 dagen in Hua Hin geweest. We hebben een stranddag gehad, met witte stranden, blauwe lucht, een scheve palmboom en een kokosnoot in de hand. Het lijkt een ideaal beeld, maar door de harde wind waren er veel golven, waardoor het heldere, blauwe water ontbrak. Ook hebben we een dag aan het zwembad gelegen en bezienswaardigheden gezien zoals: het station, Hua Hin Night Market, Wat Huay Monkol, Kao Takiab (Monkey Mountain) en Hua Hin Safari & Adventure Park. Daar hebben we op een olifant gereden door de jungle.
Hua Hin is een mooie stad, met veel "oude" mannen samen met een jonge Thaise vrouw en veel Scandinavische. Dit terzijde.

Vanochtend hebben we lekker goedkoop ontbeten bij de 7Eleven. Dit is een supermarkt die op elke hoek van de straat te vinden is in héél Thailand en die 24/7 open is. Je kan daar complete maaltijden halen, ook tosti's. En die warmen ze dan voor je op. En dit voor zo'n 25 Bath (€0,65).
Daarna zijn we om 08.30 uur opgepikt bij Lompraya, een bekend reisbureau waar je bus/boot tickets kan reserveren voor naar het zuiden en Bangkok (op en neer). We hebben 4 uur gereden in een luxe touringcar tot Chumphon. Daarna hebben we een mooie high speed catamaran genomen naar het duik/snorkel eiland Koh Tao. Heel leuk allemaal, maar mijn maag is er niet tegen bestemd. De boot ging lomp hard en deinsden iets te hard over de golven. We hebben de eerste dag goed overleefd.

En we zijn al twee toevalligheden tegen gekomen. We waren in Siem Reap, kwamen we een Duits meisje tegen die bij ons in de nacht trein sliep van Chiang Mai naar Bangkok (1). En vandaag zijn we een stel tegen gekomen, die bij ons in de claustrofobische minivan zaten van Siem Reap - Bangkok (2). De wereld is klein, ondanks dat Thailand en Cambodja heel groot zijn.

Wordt vervolgd!

PS. Voor sfeerbeleving, interesse en afstanden, raadpleeg Google (Maps)! ;)